Forum 12 Drużyna Harcerska TEM Strona Główna


12 Drużyna Harcerska TEM
TEM, to właśnie TEM, to właśnie On, dodaje nam sił...
Odpowiedz do tematu
BŁYSKAWICZNY KURS SAVOIR VIVRE-U
Paulina
Bratnie Słowo


Dołączył: 10 Cze 2007
Posty: 677
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ChoKuRei i Abstrakt

Przygotowuję własny informator dotyczący zasad dobrego wychowania na podstawie książek i internetu. Nie jest on jeszcze w pełni skończony, ale jeśli kogoś interesuje ta tematyka, to zapraszam do przeczytania. Naprawdę warto dowiedzieć się niektórych rzeczy. Jak znajdę więcej czasu, to dopiszę jeszcze wiele ciekawostek Smile

1. POWITANIE

Odpowiednie powitanie to dobry początek rozmowy, która ma się rozwinąć.
Słowa „dzień dobry”, „cześć”, „witaj” należy wymawiać głośno i wyraźnie. Pozdrowieniu powinien towarzyszyć lekki uśmiech lub skinienie głowy. Kiedy kogoś witamy, to patrzymy mu w oczy. Powinno być to szczere, otwarte spojrzenie. Nie czekamy z pozdrowieniem do momentu, w którym sami je usłyszymy. Mówimy „dzień dobry” bez zastanowienia, gdy tylko zobaczymy znajomą twarz.
Należy jednak pamiętać o zasadach pierwszeństwa:
- młodszy kłania się starszemu
- mężczyzna kobiecie
- podwładny przełożonemu

Jeśli przełożonym jest mężczyzna, a podwładną kobieta, to i tak płeć jest ważniejsza od hierarchii służbowej. Od płci natomiast ważniejszy bywa wiek.

Podajemy rękę
Gdy nie ma warunków do podania ręki- wystarczy skinienie głową.

Mężczyzna kłania się kobiecie, ale to Ona jeśli chce, powinna pierwsza wyciągnąć do niego rękę.

Witające się pary:
Najpierw podają sobie ręce kobiety, potem panie witają się z panami, na końcu zaś panowie wymieniają uścisk dłoni.

Kilka wskazówek:

• Gdy podajemy komuś rękę, nie rozglądamy się na boki.

• Nie podajemy spoconej dłoni (skuteczne jest wytarcie chusteczką
lub serwetką).

• Nie wyciągamy ręki zbyt daleko przed siebie.

• Nie potrząsamy dłonią przy przywitaniu.

• Nie kłaniamy się głęboko przy podawaniu ręki.

• Staramy się panować nad mimiką twarzy, tak aby nadać jej przyjazny wygląd.

• Ściskając komuś dłoń, nie przykrywamy jej dodatkowo drugą ręką.

• Nie przytrzymujemy niczyjej dłoni zbyt długo.

• Dłoń podajemy pewnie, zgrabnie, elegancko.

• Uścisk nie może być ani za mocny, ani za słaby.


Całowanie kobiet w rękę:

W świecie nie jest to przyjęte, a bywa nawet źle widziane. Na pewno nie ma miejsca dla takiego zwyczaju w pracy. Szef nie całuje w rękę podwładnej, podwładny- szefowej, kolega- koleżanki itp. Dopuszczalne jest pocałowanie ręki kobiety, gdy charakter spotkania ma charakter uroczysty (o ile dama sobie tego życzy). Jeśli na przyjęciu mężczyzna wita się z kobietami w ten sposób, to nie może tego robić wybiórczo. Albo z wszystkimi w ten sam sposób, albo z żadną.Tradycja całowania pań w rękę powoli odchodzi w zapomnienie.

2. PRZEDSTAWIAMY SIEBIE I INNYCH

• Wyraźnie wymawiamy swoje imię i nazwisko. Innych przedstawiamy w ten sam sposób.

• Nie wymieniamy przy tym swojego tytułu ani rangi.
Wizytówki:
Pisałam już, że nie wypada przy przedstawianiu się wymieniać swojego tytułu. Można jednak umieścić go na wizytówce, w ten sposób i tak przekażemy otoczeniu dodatkową informację o sobie. Do wyglądu swojego biletu wizytowego należy przykładać taką wagę, jak do wyglądu własnego.

3. POŻEGNANIE

Jeśli dwie osoby dopiero co się poznały, to powinny przy pożegnaniu wymienić formułkę „Miło mi było pana/panią poznać”.
Niedopuszczalne jest przeciąganie pożegnania. Powinno być ono grzeczne i możliwie, jak najkrótsze.

4. ROZMOWA KONTROLOWANA

Istnieje dość szeroki wachlarz tematów, których nie należy poruszać w towarzyskiej konwersacji, np. na przyjęciu.

Nie rozmawiamy o:

• Problemach rodzinnych, zawodowych, zdrowotnych
• Kwestiach religijnych i rasowych
• Zarobkach lub kłopotach finansowych
• Czyjejkolwiek orientacji seksualnej
• Nie całkiem są też bezpieczne rozmowy o polityce
• Nie plotkujemy
• Nie pytamy nikogo o wiek, stan cywilny czy ilość dzieci
• Nie udzielamy rad, gdy nas o to nie proszą

Wolno natomiast rozmawiać, np. o:

• Pogodzie
• Swoim fachu, zainteresowaniach, podróżach
• Sztuce
• Przeczytanych książkach
• Sporcie, motoryzacji
• Zaletach miejscowości, w której się znajdujemy

5. JAK ROZMAWIAMY

• Nie zamieniamy rozmowy w monolog.

• Nie przerywamy rozmowy.

• Nie mówimy ani za głośno, ani za cicho.

• Nie mówimy ani za szybko, ani za wolno.

• Gdy ktoś obdarza nas komplementem, to dziękujemy, a nie zaprzeczamy!

• Nie rozglądamy się na boki.

• Nie przeskakujemy z nogi na nogę.

• Nie wkładamy rąk do kieszeni.

• Staramy się jedynie delikatnie gestykulować.

• Nie pocieramy nosa, czoła itp.

• Nie wtrącamy zwrotów obcojęzycznych.

• Nie pouczamy rozmówców, nie pokazujemy naszej wyższości.

• Panujemy nad mimiką twarzy, nie zdradzamy negatywnych emocji.

• Nie stajemy bokiem do rozmówcy.

• Nie krzyżujemy nóg, ani nie rozstawiamy ich zbyt szeroko.


6. ROZMOWY PRZEZ TELEFON

• Dzwoniąc do kogoś, należy od razu się przedstawić.

• Nie krzyczymy do słuchawki, lecz staramy mówić się wyraźnie.

• Rozmowę powinna zakończyć osoba dzwoniąca.

• Wyłączamy komórkę w trakcie spotkanie biznesowego czy służbowego, chyba że okoliczności są wyjątkowe- wówczas z góry przepraszamy rozmówców.

• Telefonem komórkowym posługujemy się zawsze dyskretnie.

• W takich miejscach powinniśmy mieć koniecznie wyłączone telefony: kościół, teatr, sala koncertowa, kino, sala wykładowa.

• Nigdy nie popisujemy się swoim telefonem tj. marką, funkcjami itp.


7. W RESTAURACJI


• Inicjator spotkania przychodzi nieco przed czasem.

• Gość zaproszony do lokalu powinien przybyć punktualnie.

• Na powitanie trzeba wstać- chyba że jest się już mocno starszą osobą.

• Podczas spotkania w restauracji nie odchodzimy od stolika, chyba że jest to naprawdę konieczne.

• Jeśli czekamy przy stoliku, a gość się spóźnia, nie zamawiamy sami niczego. Uprzedzamy tylko obsługę o opóźnieniu. Po kwadransie możemy skontaktować się z zaproszoną osobą przez telefon komórkowy. Jeśli kontakt nie jest możliwy, to po następnym kwadransie dokonujemy zamówienia sami albo opuszczamy lokal, usprawiedliwiając się jednak przed szefem restauracji.

• Po zajęciu miejsca przy stole należy serwetkę płócienną rozłożyć na kolanach i udach, chroni ona ubranie przed poplamieniem. Tej serwetki nie wykorzystujemy do wycierania ust, gdy zajdzie taka potrzeba należy posłużyć się serwetką bibułkową. Po zakończonym posiłku serwetkę płócienną należy pozostawić lekko zmiętą po lewej stronie talerza. Natomiast zużyte serwetki bibułkowe kładziemy na własny talerz (już pusty) lub na popielniczkę.

• Rachunek płaci osoba zapraszająca.

• Nakładanie na talerz wymaga umiaru.

• W lokalu nie wolno skupiać się wyłącznie na konsumpcji. Bardzo ważna jest konwersacja.

• W szatni pan po staremu pomaga pani zdjąć, a następnie włożyć płaszcz, o ile ona nie da wyraźnie do zrozumienia, że sobie tego nie życzy.

• Nie mówimy z pełnymi ustami.


8. JAK JEMY

* Bułki lub chleb jako dodatek do zupy czy sardynek nie kroimy nożem, lecz przełamujemy na pół lub odrywamy kawałek po kawałku. Jeśli bułka się kruszy, łamiemy ją nad talerzem.

* Ciasta miękkie jada się obłamując małe kawałki; podobnie francuskie albo z kruszonką, ale tylko wtedy gdy nie ma widelczyków. Do tortów konieczne są łyżeczki.

* Cytrynę pokrojoną w ćwiartki czy ósemki wyciskamy palcami. Plasterek cytryny podany do herbaty- wyciskamy delikatnie łyżeczką w szklance.

* Picie kawy i herbaty - cukier nabieramy łyżeczką do tego przeznaczoną, łyżeczki nie moczymy w napoju, swoja łyżeczką mieszamy ostrożnie i cicho, nie uderzając o brzegi szklanki czy filiżanki. Łyżeczki nie pozostawiamy w naczyniu, a zwłaszcza nie pijemy napoju z włożoną łyżeczką do naczynia. Jeśli kawa czy herbata jest gorąca, należy odczekać aż wystygnie, a nie dmuchać na nią.

* Masło lub margarynę bierzemy z maselniczki czystym nożem prosto na chleb lub na talerz, potem smarujemy kromkę chleba lub bułkę.

* Marmoladę, dżem lub konfiturę nabieramy przeznaczonym do tego nożem lub łyżeczką, nakładamy na talerzyk i jemy bezpośrednio własną łyżeczką lub smarujemy chleb.

* Jajka na miękko podaje się w specjalnym kieliszku, ustawionym na talerzyku wraz z łyżeczką, którą zdejmujemy czubek jajka po stłuczeniu i usunięciu skorupki. Nabieramy nieco soli na swój talerzyk i stąd bierzemy ją łyżeczką. Nigdy palcami z solniczki. Najlepiej jednak jeść używając do posypywania solniczki z dziurkami.

* Kiełbasę w plasterkach i inne wędliny nie obiera się ze skórki palcami. Jeżeli podano nie obraną, trzeba wziąć na swój talerz kawałek i tu obrać ze skórki widelcem i nożem.

*Zupa z talerza nie musi koniecznie zostać zjedzona do ostatniej kropli. Nie należy dmuchać na zupę i mieszać aby wystygła, należy poczekać cierpliwie i jeść z brzegu i wierzchu talerza gdzie jest mniej gorąca.


9. W TEATRZE

Teatr, opera, filharmonia to miejsca reprezentacyjne, gdzie obowiązuje elegancki strój i światowe maniery. Panowie prowadzą Panie pod rękę, a na widowni zajmują miejsca tuż obok nich, ale bliżej przejścia. Na widowni należy za wszelką cenę zachować ciszę. Kto nie wie, kiedy bić brawo, niech zachowa powściągliwość. Po zakończeniu koncertu, spektaklu nie wybiegamy w pośpiechu.


10. PODRÓŻUJEMY

(samolotem, pociągiem, autobusem dalekobieżnym)

• Rozmowy prowadzimy cicho, a muzyki słuchamy jedynie z słuchawek, tak aby pasażer obok nie słyszał.
• Posiłki spożywamy jak najdyskretniej.
• Jeśli chcemy otworzyć okno, to pytamy współpasażerów, czy nie mają nic przeciwko temu.
• Nie rozpychamy się łokciami.

(tramwajem, autobusem miejskim)

• Ustępujemy miejsca osobom starszym i paniom wg ogólnej zasady pierwszeństwa.
• Bezwzględne pierwszeństwo mają inwalidzi, kobiety w ciąży, osoby z małymi dziećmi.
• Niedozwolona jest jakakolwiek konsumpcja.



11. SZATA ZDOBI CZŁOWIEKA


Opera, filharmonia, premiera teatralna:

Panie obowiązują suknie lub kostiumy. Panowie zakładają ciemne garnitury. Na zwykłe przedstawienia teatralne można ubrać się w sposób nieco mniej formalny.

Kino, zawody sportowe:

Strój dowolny, byle.. w granicach przyzwoitości.

Restauracja:

Elegancki strój.

W podróży:

Powinniśmy mieć na sobie strój wygodny, funkcjonalny.


Wskazówki dla pań:
- damskie buty nie powinny ukazywać palców (niezależnie od tego, czy pani ma na sobie żakiet czy letnią sukienkę)
- ramiączka stanika nie mają prawa wystawać spod bluzki
- mini nie może być za krótkie- jeśli spódnica czy sukienka odsłania kolana, to siedząc, kobieta nie powinna zakładać nogi na nogę


Wskazówki dla panów:
- należy umiejętnie dobierać kolor i deseń garnituru, koszuli, krawata.
- męskie skarpetki powinny być o ton ciemniejsze od garnituru
- do ubrań ciemnych (także szarych) nosimy buty czarne, a nie brązowe. Czarne buty pasują również do brązowego garnituru.
- na bardziej uroczyste okazje, należy wkładać buty bez widocznych szwów.


12. PIERWSZEŃSTWO


• Gościowi zawsze należy się pierwszeństwo. Ale jeśli odwiedził nas pierwszy raz w biurze czy w domu i prowadzimy go do miejsca, gdzie razem napijemy się kawy, to oczywiście idziemy przed nim.

• Reguła pierwszeństwa wiąże się z zasadą prawej ręki. Osoba mająca przed nami pierwszeństwo idzie, stoi lub siedzi z naszej prawej strony.

• W grupie:
Kobieta i 2 mężczyzn:
- Kobieta idzie po środku, mężczyzna starszy idzie po jej prawej stronie, a młodszy po lewej.

2 panie i pan
- Pan idzie po środku. Z jego prawej strony idzie kobieta mu bliższa (np. żona, matka), bądź ta z pań, która jest zdecydowanie starsza od drugiej.

Przełożony idzie środkiem, podwładni po bokach. Przy czym starszy rangą, idzie po prawej stronie przełożonego.
[/u]


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
BŁYSKAWICZNY KURS SAVOIR VIVRE-U
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu